Rahaniss Fotopages

By: Raha niss

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
[<<  <  26  27  28  29  30  31  32  33  34  35  36  37  38  39  [40]  >  >>]    [Archive]
Friday, 13-Jul-2007 02:18 Email | Share | | Bookmark

 
 


Custard caramel Cake.......buat tak lama dulu (berkali kali jugak lah dah buat) kek ni. Resepi dari Mak tersayang lerr. Nak isi masa boring dia selalu lah jugak dia g join kelas memasak semua ni (anak dia yang pemalas skit sebenarnya).....Berbalik pada cerita kek tadi ianya ada 3 lapisan ...lapsan gula hangus, karamel dan juga kek. Memula makan dulu hairan jugak la camna kek ni boleh jadi selapis² camtu, bila dah bikin sendiri tu baru la tau kaedah dia...


CUSTARD CARAMEL CAKE
Lapis pertama
Cairkan 2 sudu besar gula (jadikan gula hangus) dan masukkan kedalam loyang size 10" x 10". ketepikan
Lapis ke 2
1 tin besar susu cair
180gm gula castor
5 biji kuning telur
1 sudu teh vanilla
Cara membuatnya
• Pukul/kacau semua bahan diatas sehingga gula larut.
• Tapiskan keatas lapisan bawah tadi ( lapisan gula hangus ).
Lapis ke 3
Bahan A
180gm tepung gandum
150gm gula castor
170gm air
1 sudu baking powder
5 biji kuning telur
90gm minyak sayur

• Campurkan semua bahan diatas dan pukul dengan kelajuan rendah sahaja. Pukul hingga rata.

Bahan B
10 biji putih telur
150gm gula castor
1 sudu teh jus lemon

• Pukul putih telur, masukkan gula dan pukul lagi sehingga kembang.
• Masukkan pula jus lemon dan pukul lagi sehingga pekat dan kental <macam nak buat chiffon cake tu>
• Campurkan adunan(A) sedikit demi sedikit dan kacau dengan perlahan.
• Tuangkan keats adunan lapisan kedua tadi.
• Bakar dengan kaedah steam bake dengan suhu 180 selama 1 jam/sehingga masak.
• Suamkan sebentar kek sebelum diterbalikkan.
•• Cara keluarkan kek adalah dengan terbalikkan loyang tadi keatas papan kek.

Selamat mencuba.


Tuesday, 10-Jul-2007 03:52 Email | Share | | Bookmark

Apam Tepung Beras



Bebaru ni dah terai buat Apam Tepung Beras, wallahhhhhhh memang menjadi n lepas tu kira beturut turut buat la 2-3 kali. Sebelum ni tak berapa konfiden kalau melibatkan tapai nasi ni, takut tak jadi laaaaaaaaa. Resepi dari RNet.

Quote:

Apam tepung beras

200 g tapai nasi
350 g air
100 g gula
250 g tepung beras
1 paket eno

Cara membuat:

* Blender tapai dengan air
* Dalam mangkuk, masukkan tepung beras dan gula.
* Kemudian masukkan tapai yang sudah di blender tapi.
* Kacau dengan hand whisk, hingga gula hancur.
* Biarkan semalaman (atau 3 - 4 jam)
* Bila dah nak dikukus, masukkan eno ke dalam adunan.
* Sapukan sedikit minyak masak ke dalam acuan sebelum masukkan adunan ke dalam acuan.
* Kukus hingga masak.

Cara membuat tapai:

* Masak 3 cawan beras (cawan yg datang dengan rice cooker tu je).
* Bila dah masak, sejukkan nasi.
* Dah sejuk, taburkan ragi (dalam 20 g) yang dah dihancurkan di atas nasi.
* Campur sedikit gula dengan air, kacau hingga hancur.
* Dah tu, taburkan kat atas nasi juga, dan gaul nasi tadi supaya ragi dan air gula tu sebati.
* Masukkan ke dalam bekas, dan simpan di tempat yang panas selama 2 hari.


Haniss wrote

Quote:


mamafami ~ baru nk berjinak² ... alahai malunya ngan mama yang dah taraf sifu ni..kita baru tahap merangkak....apa² pun kita ni pengunjung tetap fp mama....

jijah ~ lepas ni kita tunggu fp jijah lak yer.......



Friday, 29-Jun-2007 11:00 Email | Share | | Bookmark
My Fotopages

Tergerak hati nak ada fotopages sendiri...sebab seronok tengok orang lain punya, kira kes teruja laaaaaa ni. Sebelum ni syok dok baca orang punya saja. Atas dorongan/sokongan kuat diri sendiri jadiklah rahaniss.fotopages.com...






[<<  <  26  27  28  29  30  31  32  33  34  35  36  37  38  39  [40]  >  >>]    [Archive]

© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net