Rahaniss Fotopages

By: Raha niss

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Friday, 25-Jan-2008 05:59 Email | Share | Bookmark
Onde² keledek aka Buah Melaka Keledek

Onde² keledek.


Jom makan Onde² Keledek pula.....macam buat onde² biasa tu cuma ada tambahan keledek.
(abaikan butiran warna coklat dalam kelapa tu)


Onde² aka Buah Melaka Keledek

Bahan² (tak der sukatan tepat sebenarnya...lebih kurang jer lah)

300gm keledek direbus dan dilecek halus
4-5 sudu besar tepung pulut
gula melaka - potong kecil²
kelapa parut digaul dengan garam
pewarna hijau

Caranya pula...

1. Campurkan keledek dengan tepung pulut dan pewarna hijau.
2. Isikan gula melaka dan bulatkannya.
3. Masakkan air hingga mendidih dan masukkan bebola tadi.
4. Bila dah timbul golekkan kedalam kelapa parut.

Quote:

Nur ~ jom makan, nak begambar kenalah posing elok²....
jeff ~ ni jenih buah melaka yang tak berpokok, nak makan tak leh petik...kena buat
madiha ~ tu la selalau tu dok makan yang ada pulut...yang ni ada la rasa keledek...bagi yang suka keledek tu suka la kot versi ni
feqah ~ cubalah yang versi kledek pulak.......tapi apam pisang daun rambai feqah tu cukup untuk membuatkan saya terliur
kapaslinen ~ salam cik puan kapaslinen.......nak wat camna tepung ubi tak dak stok kat rumah...jadi den ni pun mengolah skit la dengan gunakan tepung pulut, jadi dan sedap jugak.......ngeh3x,
soulha ~ salam soulha.....jumpa lagi disini, selalu dulu jumpa kat CARI FnR....tak la pejal sangat, makan pun terasa lembut jer...meh cuba
daalia ~ dah sihat ker sis.......buah melaka versi ada keledek...memula dulu pun heran gak tapi dah buat n makan rasa ok pulak
mamasya ~ cubalahhhh.....
bonda ~ rasa keledeklah ... kalau buah melaka yang letak pulut tu mungkin agak kenyal skit, tapi kalau yang keledek ni lembut skitla n senang nak kunyah...


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net