Want your
own Fotopage?






 
Rahaniss Fotopages

By: Raha niss

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Monday, 28-Jan-2008 05:55 Email | Share | Bookmark
Gulai Darat Ayam

Gulai Darat Ayam


Lebih sedap kalau gunakan ayam kampung......tapi kalau terdesak ayam bandar pun orait jer.....resepi dari opismate ni.

Gulai Darat Ayam

Bahan²

1/2 ekor ayam - dipotong
santan
1 1/2 sudu besar rempah gulai
4 ulas bawang merah
1 ulas bawang putih
1/2 cm lengkuas
1/2 cm kunyit
1 sudu kecil ketumbar
1" kulit kayu manis
1 kuntum bunga lawang
asam keping
garam secukup rasa.

Cara membuatnya

1. Kisar b.merah, b.putih, lengkuas, kunyit hidup, ketumbar. Campurkan denga cili yang dah diblender (ikut kepedasan masing² ler)
2. Campurkan ayam dengan bahan kisar dan renehkan diatas api (kacau sekali sekala)
3. Bila ayam dah empuk masukkan santan, gula, garam dan asam keping
4. Reneh lagi atas api sambil dikacau hingga pecah minyak.

*Rempah gulai Haniss guna cap bunga Ros , tapi kalau tak dak pakai rempah kari biasa pun boleh.

Quote:

maklang ~ rempah tu den impot khas dari Terengganu kite.....kalau kesana memang wajib ke pasar payang dan suka beli segala jenis rempah buat stok sampai expired (masaknya tak sehebat mana pun )....tapi menurut kawan kita cik kapaslinen dia beli kat K4...
tariq ~ menurut opismate, gulai darat ni sedap dimakan dengan nasi putih, sambal cuka dan ulam timun.....nyum..nyummmm
soulha ~ alahai..sama la, kita pun couple orang timur gak.... ..aha memang susah nak dapat pun rempah ni kat luar.....
mamafami ~ sekali sekala buat magic...cam mawi buat magic gak ler lam AJL bebaru ni
boleh jer taruk kentang, kita yang buat dia kan.....ikut citarasa kita lah kan
mamasya ~ memang pemes kat sebelah sana , baru nak belajar² buat ni....selalu tu buat kari tumis
jer. kalau ke pasar payang mesti nak singgah bahagian bawah tu beli rempah..
madiha ~ senang skit buat gulai darat, reneh jer atas dapur..... cepat siap dan selera dimakan
rinnchan ~ alamak ...pakar masak dah mai...... dulu pun haniss kenai cap adabi, babas alagappa semua tu saja, tapi sejak becouple dengan orang sana baru lah berkenalan dengan cap bunga ros ni
daalia ~ sebab tak tumis kut tu yang dipanggil gulai darat....kalau ditumis kemudian dipanggil tumis darat pulak ....agaknya lagi terasa masakan tu kalau dijerang dulu kemudian baru letakkan santan......
ida natrah ~ tu laah bila lalu kat kawasan jual rempah tu semerbak jer baunya.....paberet bila kesana mesti nak cari Nasi Minyak berlaukkan gulai daging
kak jie ~ betul tu, rasanya kurang muak skit dari yang ditumis......mesti kak jie terer buat gulai darat nih...
jeff ~ lohhhh..perst taim dengar ker.....
srsfeqah ~ hah dedua jenis tak tumis.....tapi kan apam pisang daun rambai tu membuatkan sampai termimpi² p Johol beli apam
kak rus ~ salam kak rus...kalau nak buat cubalah dengan ayam kampung,
ida ~ .....kalau gulai laut ayam² kena pakai pelampung la gamaknya....
ed ~ kalau tengah lapar apa² yang nampak depan mata semuanya sedap kut
masriyah ~ sedap kan macam cam ni....pastu ada ulam timun cicah ngan sambal belacan sekali..
cekdesam ~ oo import rempah dari sini juga ya.....kalau stok habis mesti ada orang tolong hantarkan tuu..
Ouled kenitra ~ camna la pulak rupanya ayam laut tu...
Nur ~ cicah dengan roti pun boleh jer nur.......
zai ~ erk kita selalu singgah gak..tapi tak dan nak tinggal komen.....
amm ~ banyak ler rumah nak kena singgah lepas ni...



View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2014.

ns4008229.ip-198-27-68.net