Rahaniss Fotopages

By: Raha niss

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Wednesday, 19-Mar-2008 08:08 Email | Share | Bookmark
Sup Makaroni Daging

Sup Makaroni Daging
Masakan sempoi dan ringkas untuk makan malam........semuanya ada dalam satu, daging, sayur dan makaroni serta kuah.. dimakan begitu saja.
Main campak² jer ikut sesedap rasa





Sup Makaroni Daging

Makaroni - direbus dan tos, kemudian ketepikan
200gm daging - potong nipis
2 biji kentang - belah 6
1 batang karot - potong nipis
2 keping tauhu - belah 6
1 biji bawang besar - dadu
1 ulas bawang putih*
1/2 " halia *
2 sudu besar rempah sup - jadikan pes
1 sup bunjut
garam dan air secukupnya
daun sup/daun bawang/bawang goreng
boleh tambah sayuran lain jika suka
garam dan air secukupnya.

* ditumbuk

Caranya

1. Panaskan minyak, tumis kan bahan tumbuk tadi sehingga naik bau, masukkan bawang besar kemuan rempah sup. biarkan sehingga pecah minyak/naik bau masukkan daging, seterusnya air (ikut lah kepeluan untuk kuah). letakkan juga sup bunjut (tak letak pun tak per)
2. Biarkan sehingga daging empuk, kemuadian masukkan kentang , biarkan sehingga empuk juga kemudian diikuti dengan lobak merah dan jugak sayuran lain.. Biarkan menidih seketika lepas tu masukkan makaroni yang telah pun direbus terlebih dahulu, sesuaikan rasa. siap untuk dimakan.
3. Nak pedas boleh dimakan dengan sambal kicap.



View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net