Rahaniss Fotopages

By: Raha niss

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Tuesday, 9-Sep-2008 04:55 Email | Share | Bookmark
7 & 8 Ramadhan

Masak Kicap Daging
 
 
 
 
 
 
7 Ramadhan
Hari cuti dan ada kat rumah, masaklah juga serba sikit tambah...kalau lauk sebolehnya2 nak masak sendiri(kalau berkesempatan laaaa )..kuih tu borong jer la kat PARAM, bukan nya nak makan banyak sangat pun. Masak Singgang ikan Tenggiri, Masak kicap daging sempoi , makan dengan telur masin....



Daging Masak Kicap Pedas - ala Haniss

Bahan

Daging - potong nipis
1/2 inci halia - kisar/tumbuk
10 tangkai cili kering - blend
5 ulas bawang merah - kisar/tumbuk
2 ulas bawang putih - kisar/tumbuk juga
1 labu bawang besar - potong bulat
kicap
garam boleh letak kalau tak cukup masin

Cara
1. Panaskan minyak, tumiskan bahan kisar/tumbuk tadi, sehingga naik bau.
2. Masukkan daging dan dan reneh sehingga empuk, kalau daging tak cukup empu/lembut tambahkan air, masukkan juga kicap.
3. Adjust rasa, tak cukup masin boleh tambahkan garam. Biarkan hingga kering atau jika suka berkuah boleh juga.


Tak tau nak panggil masakan apa...singgang buleh kut ya,halia dah habis letak dlm daging, lengkuas pun tak ada...hentam guna apa jer bahan yang ada kat rumah . Ikan tenggiri, asam keping, serai diketuk, bawang merah dan putih yang dipotong kasar + kunyit serbuk dan cili hijau yang besar2 tu 2 biji, masak jer atas api......masukkan garam.

8 Ramadhan
Meh jamu mata dengan menu PARAM.....macam2 selera ada, yang nak nasi kerabu, nasi beriani la...nasi ambeng pun ada. Kuih2 pun import PARAM juga.

Posing terus dari polisterin

Nasi Kerabu


Nasi Ambeng


Nasi Beriani Kambing.......lauknya terlupa nak ambik gambar



Popia Basah & Kuih Cara Berlauk (masa beli tu baru jer angkat dari bekas dia..panas lagi.....dibuat dalam acuan kuih akok yang bulat tu.)


Akok manis & apam balik.





View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net