Rahaniss Fotopages

By: Raha niss

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Saturday, 13-Sep-2008 23:12 Email | Share | Bookmark
13 Ramadhan

Siakap Masam manis
Tom yam Ikan Tenggiri
 
 
Masakan ala thai pulak hari ni, teringin nak makan yang ada masam2 dan pedas. Ada ikan siakap sekor jadi buatkan lah siakap makan manis `gu' dengan tomyam ikan tenggiri. Kenapa tom yam ikan???,,sebab segala makneka sotong, udang mau pun daging secoet pun tak dak lam peti ais tu.....guna sajalah apa yang ada kan Pi kepasar nanti melalut beli macam2 pulak dah..... ok lah juga tom yam ikan ni, macam pindang ikan yang dibubuh macam2 jenis sayuran.


Siakap Masam Manis - ala rahaniss

Bahan

1 ekor ikan siakap - lumur dengan garam, kunyit dan tepung jagung, digoreng dan ketepikan.
1/2 " halia
3 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
1 batang serai - potong serong
1 labu bawang besar - potong bulat
3 sudu besar cili blender
1 sudu besar sos tomato
1 sudu besar sos cili
1 sudu besar sos tiram
garam -
daun bawang.
tomato dibelah empat.

Cara:

1. panaskan minyak, tumiskan bawang merah, bawang putih, halia dan serai sehingga agak kekuningan, masukkan cili dan biarkan diatas api.
2. Masukkan segala jenis sos dan kalau perlu masukkan sedikit air jika nak yang agak berkuah.
3. masukkan garam secukup rasa, bawang besar dan akhir sekali tomato.
4. Curahkan keatas ikan tadi dan boleh lah ditaburkan dengan daun bawang.


TomYam Ikan Tenggiri

Bahan

2 keping ikan tenggiri - setiap keping dipotong 4
2 batang serai - diketuk
2 -3 biji cili merah - kisar
3 ulas bawang merah - kisar
2 ulas bawang putih - kisar
3 helai daun limau purut
jus limau
cili api ikut kepedasan - diketuk
1 labu bawang besar - di potong memanjang
Sayuran seperti karot/bunga kobis/jagung kecil - haniss campurkan dengan brokoli
daun ketumbar.

Cara:
1. Panaskan minyak, tumiskan cili merah, bawang merah dan juga bawang putih yang dikisar tadi, sehingga naik bau.
2. Masukkan serai, daun limau purut dan cili api, masukkan juga air secukupnya sehingga mendidih baru dimasukkan ikan dan bawang besar. biar kan beberapa minit.
3. Selepas itu bolehlah sayuran dan garam secukup rasa serta jus limau. Selepas tutup api masukkan daun ketumbar.

Ni pulak beberapa hari lepas punya buka puasa, semuanya import dari Param...ni yang sempat jer ambik gambar, yang lain2 tu sempat ke perut dulu

Terubuk Bakar & gulai udang dengan kacang panjang( tawaq hebiaq- tak buh garam kut)

Roti Boom & Laksam

========================================================================

Ucapan Ramadhan dari feqah - baru nak tampal ni.....



View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net