Rahaniss Fotopages

By: Raha niss

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Saturday, 8-Nov-2008 13:58 Email | Share | Bookmark
Kerang, Talam Suji dan Garlic Bread Snack

 
 
 
 
Kerang rebus serai dimakan dengan potongan cili, bawang dan tomato serta kicap......tulah makanan sempoi hari ni + ikan goreng dan pindang ikan.





Kerang rebus serai

Bahan2

Kerang bersihkan
2 batang serai - diketuk
3 helai daun limau purut
5 biji cili api
1 keping Asam gelugur
3 ulas bawang merah - potong kasar
1 ulas bawang putih - potong kasar
garam
1 sudu minyak
air - tak letak pun tak per...

Caranya:

Masukkan semua bahan tadi dalam periuk dan biarkan sehingga mendidih/sehingga kulit kerang agak terbuka sikit. Siap untuk dimakan.



Talam Suji - resipi masa tengah suka2 dan banyak masa terluang mengikuti kelas masakan (5 - 6 tahun lepas - sekarang ni macam tak berkesempatan jer )....Di kawasan perumahan lama dulu (kat situ ramai surirumah tangga sepenuhmasa) memang setiap 2 minggu sekali kaum2 ibu kat situ mengadakan kelas masakan pada hari minggu,,,kita pun pergi tumpang menyibuk jugak, sampai sekarang pun ada lagi masakan2 masa kelas tu yang tak terbuat lagi . .

Talam Suji

Bahan2 lapisan bawah

200gm tepung suji
100gm tepung gandum
80gm gula pasir
6 cawan santan cair
garam - secukup rasa
pewarna kuning

Bahan2 lapisan atas
4 biji telur
150gm gula pasir
3 cawan santan pekat
160gm tepung gandum
2 cawan gula pasir*
1 cawan air*
1/2 sudu teh esen vanilla
coklat emulco - untuk lebih warna coklat lagi

* Jadikan gula hangus

Cara membuatnya:
1. Mula2 buat gula hangus dan sejukkan.
2. Campurkan kesemua bahan bawah, kacau diatas api kecil sehingga pekat.
3. Tuang ke dalam loyang saiz 10x10x3
4. Campurkan kesemua bahan lapisan atas pula.
5. Kacau secara double boiler sehingga pekat dan masukkankan gula hangus. adunan ni mestilah cair.
6. Tuangkan bahagian atas kedalam loyang yang telahpun berisi lapisan bawah.
7. Kukus selama 30 minit ataupun sehingga masak.
8. Sejukkan dulu barulah dipotong.

Quote:

-Haniss hanya buat 1/2 adunan sahaja...untuk satu adunan tu memang dapat banyak.
-Kukus selama 45 minit.
-Lapisan pertama semasa kacau tu memang agak pekat, suji tengah mengembang kut




Garlic bread Snack sedap dikunyah masa dok depan tv...tak sedar habis satu bekas anak beranak makan.....ni lah snack kesukaan keluarga sekarang, selepas demam sroll sekarang ni demam garlic bread snak pula.....kali pertama buat (cam lam gambar tu) agak garing sangat ,,nampak lah kehitaman kat tepi dia tu...kali ke2 dan ketiga kira dah cun la.......TQ meen...

Quote:

GARLIC BREAD SNACK
Bahan2
Roti (ku guna roti gardenia)
3 sudu besar mentega (atau secukupnya) ~ dilembutkan suhu biasa
6 ulas bawang putih ~ ditumbuk halus
garam & lada sulah secukupnya

Cara menyediakan
1. Gelek roti hingga nipis & potong 4 setiap keping.
2. Campurkan mentega, bawang putih tumbuk, garam & lada sulah hingga rata.
3. Sapukan mentega tadi di atas setiap keping roti.
4. Susun di atas tray pembakar & bakar hingga roti kelihatan kuning keemasan/sehingga garing.
5. Sedia utk dinikmati utk minum petang or sarapan pagi.


Tag Breast Cancer dari Madiha

SESSI TAG
Breast Cancer ~ Cegah Sebelum Parah


Kanser Payudara...merbahaya utk wanita..ramai yg tdk mengambil berat tentang benda nie....
Dan ramai juga antara kita yang malu utk mmbuat pemeriksaan..

Quote:

Jangan malu2 untuk membuat pemeriksaan payudara...kata orang cegah dulu sebelum parah. Mak saudara Haniss salah seorang yang mengidap penyakit tersebut ...stage 3, rasa kagum dengan kekuatan dia melawan penyakit tersebut selepas pembedahan, kimoterapi dan juga radioterapi yang telah dilaluinya. Paling merbahaya lagi bila sel2 kanser ni merebak ke organ2 lain... .....mintak2 kita semua dijauhi dari penyakit tersebut


Hadiah dari Dubai....
rasanya Haniss ni bukanlah hardworking orangnya....takat hangat2 tahi ayam jer kut...... , tapi orang dah bagi tu kita ambik jer lahhhh.....



dengan itu juga Haniss nak pass kan pada rakan2 seperti

1. Maklang - ni memang hardworking
2. Ida Merpati - ni pun sama
3. Mamasaya - yang rajin mencuba resipi2 baru
4. Madiha - yang rajin kedapur setiap hari
5. Ana - tokey kek utara


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net