Rahaniss Fotopages

By: Raha niss

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Tuesday, 16-Dec-2008 03:57 Email | Share | Bookmark
Monsoon Cup, Udang Supreme, Apam Balik dan sambutan Harijadi...

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Baru saja naik dari bercuti panjang (6 - 14 Disember), dlm masa bercuti tu sibuk kesana kemari ( + balik kampung dan juga cuti2 malaysia), nak ber fotopages pun tak sempat....jadi terperap lah gambar2 yang nak diupdate kat sini.....sekarang ni keadaan dah kembali tenang dan agak lega skit, boleh lah keudara semula...cewahhhhh macam siaran radio pula ...

Monsoon Cup 2008
Sempat klik beberapa gambar semasa Monsoon Cup 2008, sebenarnya tak tahu camna kriteria pertandingan kapal layar ni, tengok kapal tu berligar2 jer dlm laut.....hajat yang sebenarnya ke Pasar Payang dan membeli apa yang patut.....






Apam Balik dan Udang Supreme
Buat masa belum cuti lagi.....lama terperap dlm kamera, kalau kat luar dah basi la gamaknya.....
Kuali tembaga yang buat apam balik tu rembat mak punya, tembaga asli dan punyalahh berat.



Quote:

Udang Supreme
Sumber: Myresipi & majalah RASA

Bahan-bahan ( satu family )

1/2 kg udang - dibuang kulit dan tinggalkan kulit ekor shj dan di buang urat belakang udang
3 batang lada merah - di cincang
3 batang lada hijau - di cincang
1 biji bawang besar - di cincang
1 inci halia - di cincang
4 sudu makan sos tiram
2 sudu besar kicap manis
2 sudu besar kicap cair
garam secukup rasa
minyak untuk menumis

Cara-cara
panaskan minyak dan goreng udang yg telah dibersihkan terlebih dahulu selama 5 minit setelah itu angkat dan toskan tumis bahan2 cincang seperti lada hijau, merah bawang besar halia sehingga garing
masukkan sos tiram, kicap manis dan kicap cair kacau sebentar dan masukkan udang yg telah digoreng tadi dan kacau rata perasakan dengan garam secukup rasa dan sedia untuk di hidang



Teruja dengan apam balik yang Meen tayang haritu, alang2 dah ada kuali apam balik kat rumah maka ku menjalankan projek apam balik ni...memang sedap tambahan pula makan tengah panas2 skit dan pekena pula dengan teh `o`........

Quote:

APAM BALIK BY MS.OREO @ MYRESIPI
Bahan-bahan ( 4-5 orang )

2 cawan tepung gandum
½ cawan gula
1 sudu teh soda bicarbonate
1 sudu teh baking powder
Sedikit pewarna kuning
1 biji telur
1½ cawan air
Sedikit mentega/planta untuk mengoles
Bahan tabur :
Kacang tanah yang sudah dikisar
*Jagung cream, gula dan secalit butter
(* tambahan)

Cara-cara
- Mesin gula bersama telur hingga kembang,
- Masukkan soda, bicarbonate, air dan pewarna kuning. Mesin lagi hingga sebati.
- Masukkan tepung dan mesin lagi sehingga sebati. (ADUNAN SIAP)
- Oleskan planta di permukaan kuali & tuangkan 1 senduk adunan tadi, kemudian nipiskan.
- Biarkan seketika & sementara menunggu masak, taburkan bahan tabur di atas.
- Apabila cukup masak, angkat dan dilipat DUA sebelum dipotong. Selamat Mencuba!


============================================================================

Sambutan Hari Lahir

Baru saja menyambut Hari Lahir yang ke 3x pada 13 Disember lepas, sempenan dengan itu pihak HRAD di ofis Hanis meraikan staff2 yang menyambut Hari Lahir untuk bulan Nov & Disember....tahap kecil kecilan jer pun untuk meraikan 20 orang staff tersebut, acara dimulakan dengan kata2 aluan seterusnya potong kek beramai2 dan makan......


Kad dan Kek Hari Lahir


Ada mee dan meehun goreng, seri muka dan juga karipap

Kek yang dikongsi 20 orang.....


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net