Rahaniss Fotopages

By: Raha niss

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Wednesday, 24-Dec-2008 06:37 Email | Share | Bookmark
Soto Daging...

 
 
 
 
Soto Daging - Selalu tu makan Soto Ayam jer, kali ubah selera skit ke Soto Daging (sesuka hati saja ubahsuai ) sebab nak perabihkan daging korban semasa Aidiladha tempohari dan ada pulak anak buah 3 orang bertandang kerumah, bolehlah buat dan makan bersama dia orang. Nak masak daging untuk dijadikan lauk makan dengan nasi rasa cam jemu pulak, iyelah seminggu sebelum tu (masa Aidiladha) hari2 dengan menu daging. Untuk kuah Haniss rebuskan sekali daging berserta dengan beberapa ketul tulang dan ikut resipi kuah Soto ni dari buku Rampairasa Selatan oleh Pn. Asiah Shamsudin, manakala bergedel pula kita ikut step by step macam leelin@kucinorengemuk paparkan tak berapa lama dulu.



Buku masakan dan resipi dari Rampairasa Selatan.




Soto Daging lepas dihidangkan dan sedia untuk dimakan, untuk resipinya Haniss taip betul2 ikut buku sebagai rujukan dimasa akan datang.

Soto Ayam
Sumber: Asiah Samsudin dari buku masakan Rampairasa Selatan.

1 ekor ayam - haniss gunakan daging & tulang
3000ml air - ikut kesesuaian
1/2 camca teh serbuk perasa - tak letak pun

Bahan kisar

1 sudu besar ketumbar
1 sudu teh jintan kasar
1 sudu teh jintan halus
2cm lengkuas - tak letak sbb tak der stok
2 batang serai
1 cm halia
15 biji bawang merah
5 ulas bawang putih
1/4 biji buah pala - pun tak letak juga1
camca teh lada sulah
5 biji buah keras - letak 3 biji sebab ada pun banyak tu ja
1 cm kunyit - terlupa letak

1.Masukkan bahan kisar dalam periuk berisi air dan masak hingga mendidih
2.Masukkan ayam, biar hingga ayam empuk barulah angkat, tuskan dan carikkan ayam tersebut.

Nota: Haniss rebuskan daging dan tulang dulu hingga hampir empuk, baru masukkan bahan2 kisar tersebut.

Bahan sambal soto

1/2 cawan cili padi
1/4 cawan kicap manis
1 camca teh gula
3 ulas bawang putih

1. Celur cili api dengan kuah soto.
2. Kisar dengan bawang putih dan campurkan kicap dan gula, kacau rata.

Bahan yang dimakan bersama soto

nasi impit atau mihun yang telah dicelur
Bergedel
3 tangkai daun sup - hiris halus
3 tangkai daun bawang - hiris halus
1/2 cawan bawang goreng
500gm taugeh ,dicelur - terlupa letak, tersorok sangat lam petiais langsung tak ingat

1. Bubuh nasi impit dalam mangkuk, campurkan tauge, ayam yang disiat siat, daun sup serta daun bawang. Kemudian bubuh kuah dan bergedel diatasnya. Tabur bawang goreng dan sedikit sambal kicap.
2. Sedia untuk dimakan.

Quote:

Bergedel
Sumber: fp leelin

1 kilo kentang
½ buku bawang putih
lada sulah (banyak)
400g daging cincang (1 paket daging cincang Ramly)
100-200g bawang goreng
1 cekak daun sup – racik halus
1 cekak daun bawang – racik halus
2 sudu besar tepung jagung
2 biji telur – asingkan kuning dan putih telur

1. Hiris kentang dan goreng hingga lembut. Lenyek/tumbuk.
2. Tumis bawang putih, masukkan lada sulah dan daging cincang. Goreng hingga daging kering/hilang bau hanyir.
3. Campur semua bahan: kentang lenyek, daging, bawang goreng, daun², tepung jagung dan kuning telur. Gaul sebati dengan tangan. Bulat²kan dan lalukan di atas tepung jagung.
4. Celup dalam putih telur dan goreng.


Untuk bergedel saya hanya buatkan 1/2 adunan saja.


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net