Rahaniss Fotopages

By: Raha niss

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Thursday, 16-Jul-2009 04:47 Email | Share | Bookmark
Cakoi

 
 
 
 
 
 
 
 
 
Pertama kalinya buat cakoi, kebiasaan tu membeli ja kalau nak makan. Buat dalam kuantiti yang agak banyak, sebahagian untuk dimakan terus dan sebahagian lagi pulak frozenkan...nak makan goreng jer nanti . Cakoi tanpa alum ni ambil resipi dari rumah lama zana, dah lama simpan pun ...sekarang baru nak praktikkan (alang2 dah ada BM ni, rajin pulaklah nak mencuba resipi yang jenis uli2 ni).....menjadilah jugak kiranya cakoi ni, meh kita tengok hasilnya .




Dah siap goreng - siap sedia untuk dimakan.

Sebahagian lagi frozenkan - pagi2 boleh goreng wat brekpes. Saiz cakoi memang tak standard langsung, ada yang panjang ada pendek....

Quote:

Cakoi
Sumber: Zanaz

Bahan
400 gm tpg gandum
4 gm yis segera
1/2 sdb shortening - guna sepenuhnya shortening (letak 2 sudu besar)
1 sudu besar marjerin - tak letak pun
1 biji telur
1 sudu kecil gula
1 sudu besar susu pekat/ gula - guna sepenuhnya gula, x guna susu pekat
secubit garam
+ - 1 1/2 cwn air

Cara membuatnya:
1. Cairkan marjerin & sejukkan. Campurkan telur dlm marjerin cair & kacau rata.
2. Masukkan yis & gula dalam air dan biar hingga yis kembang.
3. Satukan tepung, garam, shortening & susu pekat. Digaul sebati.
4. Masukkan campuran marjerin + telur tadi dan juga campuran yis & air tadi.
5. Uli hingga betul2 rata. Adunan biarkan agak lembik sedikit.
6. Perapkan adunan sehingga lebih kurang 3 - 4 jam.
7. Bentukkan dan goreng dlm minyak panas yang byk.

Cara membentuk cakoi:
Pastikan taburkan tepung gandum secukupnya di atas papan canai anda. Sapukan juga tepung pada tangan anda secukupnya. Ambil 1/4 bahagian adunan dan letak di atas papan canai. Tabur tepung atas adunan td & canai memanjang setebal >< ½ inci. Gunakan pisau yg sesuai untuk memotong adunan yg dicanai tadi selebar >< 1 inci. Ambil lidi atau chopstik dan celup dalam air bersih (dlm gelas) kemudian basahkan hirisan tepung tadi. Tangkupkan tepung tadi menjadi sepasang biar melekat (fungsi air tu sebagai gam). Bila minyak dah panas.. tarikkan sedikit hirisan yg dah dilekatkan tu sebelum dimasukkan dlm minyak panas yg banyak. Gorenglah spt biasa. Cakoi sedap dihidang bersama kuah kari ataupun kuah santan yg manis.


Nota Haniss: Adunan agak lembik dan melekit selepas keluar dari BM, jadi haniss tambahkan skit tepung dan uli sikit2 lagi secara manual dan perap semula 1 jam, alhamdulillah jadi elok sikit dah. semasa mencanai dan potong cakoi ni pun kena banyk main2 tabur tepung skit kat dia, kalu tak melekat jer kat papan pencanai tu.



Minum pagi dihujung minggu baru2 ni.......tempat kegemaran anak bongsu, kalau buat kat rumah tak maunya makan.....nak yang kedai punya...hehehhe dia panggil roti kedai kopi.
Seperti kata leelin kopi ada pelakon utama kat sini, jadi kena lah minum kopi dan roti bakar sapu jem yang sememangbya boleh dibuat sendiri kat rumah....

Bangi Kopitiam.
Lokasi: Jln Medan Pusat Bandar 1, Seksyen 9
Bandar Baru Bangi, 43650
Selangor.


Quote:

Ada yang bertanya kat mana lokasi bangi Kopitiam ni.......saya boleh la bagi gambaran serba sedikit, harap2 jelaslah ya kepada yang bertanya tu. Terletak di Medan Pusat Bandar 1, tak jauh dari Pusat Rawatan Islam Azzaharah Bangi (kedudukan Bangi Kopitiam di sebelah belakang sikit)...dan Pusat Rawatan ni pulak terletak berhadapan dengan Masjid Al-Hasanah Bangi. Kalau jumpa kedua2 tempat ni...insyaAllah akan jumpa la Bangi Kopitiam...........ishhhh apa la penerangan saya ni...cam berbelit ja pun




Secawan kopi dalam cawan yang cukup sinonim dengan Kopitiam. Saya ada 1/2 dozen cawan camni kat rumah (sekadar nak bagitau ).


Mee kari - ok lah juga.




View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net