Rahaniss Fotopages

By: Raha niss

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Wednesday, 22-Jul-2009 06:22 Email | Share | Bookmark
Sotong berempah & Rendang Ikan Tongkol

 
 
 
 
 
Masakan minggu2 yang lepas, kalau terhidang kat luar dah basi gamaknya......tapi simpan dalam fp atau pun blog sampai bila2 pun tahan .....tak nak cerita panjang terus saya letak gambar dan resipi nya sekali. Kedua2 resipinya saya ambil kat majalah SAJI. Selamat menjamu mata.



Sotong Berempah
Sumber: Majalah SAJI

Bahan:

500gm sotong
1 peket rempah kari daging
1 sudu besar serbuk cili - haniss guna 2 sudu bsr cili blender
2 batang serai - ketuk
5 ulas bawang merah - kisar
3 ulas bawang putih - kisar
1/2" halia - kisar
1 biji tomato
air asam jawa - terlupa letak, kes nak cepat
garam

Bahan Tumis

1" kulit kayu manis
4 biji buah pelaga
bunga lawang
sedikit daun kari - tambahan

Cara:

1. Panaskan minyak, tumis bahan rempah dan bahan kisar diikuti cili blender sehingga naik bau & naik minyak.
2. Masukkan pula serai, kacau sebentar.
3. Masukkan tomato dan garam dan biarkan kuah betul2 pekat
3. Bila kuah dah agak pekat baru masukkan sotong dan biar hingga masak.
4. Siap untuk dihidangkan.



Rendang Ikan Tongkol
Sumber: Majalah SAJI

Bahan

1 ekor ikan tongkol (sederhana besar)
3 ulas b. putih - tumbuk
5 ulas b. merah - tumbuk
3cm halia - tumbuk
2 sudu besar kerisik
3 sudu besar cili kering
3 helai daun kunyit - hiris
Garam secukup rasa
Setengah kelapa jadikan santan - nak lagi pekat dan kawwww guna la sebiji

Cara menyediakannya:

1. Ikan dibasuh bersih, ketepikan
2. Masukkan bahan tumbuk, cili kisar dan santan. Renehkan sehingga mendidih.
3. Setelah mendidih masukkan ikan tongkol, kacau perlahan.
4. Masukkan kerisik dan tunggu hingga kering.
5. Masukkan garam dan sesuaikan rasa.
6. Setelah masak taburkan kunyit (Daun kunyit ni hanis masukkan semasa belum kering lagi rendang ni).

errr...ada satu lagi tertinggal, alang2 dah ambik gambar masukkan lah sekali arung kat sini.....walaupun teramat sempoi nya udang goreng ni ...dan semua orang tau buat udang goreng macam ni.


Sekian saja cerita masak2......



Acara selingan pula .......Pinggan keluaran Flag & Crown berwarna pink untuk cuci mata hari ni. Koleksi dibeli sekitar 60an, rasa macam grednya kurang sikit dari keluaran J&G Meakin, sebab banyak kesan retakan yang dipanggil `retak ribu' bila diperhati betul2.



Zoom skit kat bahagian tepi dan kanan tu pula cop mohor kat belakang pinggan tu (perasan tak kesan retak ribu kat pinggan tu?)


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net