Want your
own Fotopage?







 
Rahaniss Fotopages

By: Raha niss

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Wednesday, 29-Jul-2009 04:23 Email | Share | Bookmark
Kayu Keramat, Tepung Talam & Ulang tahun Fotopages yang ke 2

 
 
 
 
 
 
 
Salam semua......
Operasi hujung minggu baru2 ni selepas resipi tu lama terperap.....Kayu Keramat resipi Nor Mariah yang diambil dari Fp madiha yang sememang nya rajin mencuba bermacam2 masakan....dengan ucapan terima kasih yang banyak ya. Lebih kurang macam Cakoi juga Kayu Keramat ni, mungkin beza skit dari tekstur dia dimana kayu keramat ni isi lebih padat, manakala Cakoi pula agak berongga skit. Makan tengah suam2 sambil cicah lebihan kuah kari hari sebelumnya.....perghhhhh. . Haniss buat juga untuk frozen sekali.







Quote:

KAYU KERAMAT
Sumber : Nor Mariah

Bahan2
500 gram tepung gandum
1 camca teh soda birkabonat
1 camca teh yis segera (mauripan)
6 camca makan gula
1 camca makan planta
300ml air suam

Cara2 Menyediakan:

1.Yis segera dibancuh dgn sedikit air suam tadi dan biarkan yis kembang seketika
2. Bancuh gula dengan air lebihan membancuh yis tadi.
3.Tepung digaulkan dgn planta sehingga sebati kemudian masukkan soda bikabonat dan gaul rata.
4.Kemudian masukkan air gula & yis yg dibancuh td.
5.Uli sehingga doh sebati dan biarkan doh mengembang 1 kali ganda(anggaran dlm 1 jam camtu lah)
5. Gorenglah spt dlm gambar tu hingga kuih bertukar warna coklat & hidangkan bersama teh panas atau dicicah dengan lebihan kuah gulai semalam.





Sila la pula menjamu Kuih Tepung Talam pula, yang bukannya dari air tangan haniss. Minggu lepas mak dari kampung ada datang sini nak melawat mak saudara yang tengah sakit (kat P'jaya) buat kuih ni pun untuk orang sakit yang teringin nak makan....orang sakit takat makan sepotong tapi yang tak sakit dan sihat walafiat tu (alhamdulillah moga2 sihat selalu) pula yang berlebih2 makan......Pernah juga cuba buat dengan resipi yang sama mak buat.....tapi tak jadi macam ni pun........kesimpulan gagal



Fotopages dah 2 tahun

Hari ni 29julai genap lah usia 2 tahun Haniss ber fotopages, niat asal hanyalah untuk suka2 dan juga untuk rujukan diri sendiri.....tapi bila dah mula tu rasa seronok pulak....dapat berkongsi macam2 resipi dan juga dapat rakan2 dialam siber yang tak lokek resipi dan sedia berkongsi resipi dan cerita masing2. Disamping perkara `makan' selit juga tentang aktiviti2 semasa, insyaAllah selagi terdaya dan jika tiada halangan Haniss akan terus juga ber fotopages walaupun masakan yang dihidangkan tak lah sehebat mana pun.

Sekian saja.


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2008.

ns4008229.ip-198-27-68.net